Cumparator sau Consumator – Care este diferenta?

Cumparatorul este persoana fizica sau juridica ce achizitioneaza un bun material sau serviciu. In momentul in care achizitia se repeta, cumparatorul se transforma in client. Aceasta presupune insa ideea de satisfactie pe care o traieste consumatorul in momentul utilizarii bunului sau serviciului achizitionat.

Multi oameni nu vad nici o diferenta intre cumparator si consumator. Este adevarat ca in cele ma multe cazurilor cumparatorul este si consumatorul, dar exista si numeroase cazuri cand cumparatorul este o persoana, iar consumatorul alta ( exemplul devenit clasic : cumparatorii sunt parintii, iar consumatorii sunt copii ).
Consumatori
Satisfactia este un sentiment post cumparare trait de consumator in momentul utilizarii bunului. Nivelul asteptarilor consumatorilor si gradul de satisfactie atins nu sunt independente, intre ele exista o conexiune stransa.

Se considera a fi mai costisitor atragerea de noi cumparatori decat pastrarea clientilor existenti. In acelasi timp, insa, pastrarea clientilor este mult mai critica decat atragerea de noi cumparatori. Daca pana acum cativa ani s-a pus accent pe atragerea si convinderea cumparatorilor respectiv clientilor, astazi se urmareste pastrarea acestora.

Cumparaturi onine

Istoric, companiile s-au orientat asupra constructiei de brand, pentru a transmite consumatorului informatii asupra produsului, calitatii, utilitatii, personalitatii sale si a felului in care ei, consumatorul si brandul, sunt compatibili si, mai mult, necesari unul altuia. Dar cresterea masiva a ofertei face ca mesajul sa fie din ce in ce mai de comunicat, pentru ca aglomeratia sugruma multe din vocile brandurilor. A genera awareness nu mai este suficient, cunoasterea unui model nu mai genereaza automat nici preferinta, nici dorinta de a-l incerca. Exploatarea unui singur punct de contact cu consumatorul, considerat initial ca fiind cel mai eficient, nu mai este deloc suficienta.

Client multumit

Cu toate acestea, materialele de pe rafturi si promotiile arata ca brandurile incep sa inteleaga ca este nevoie nu numai de un „customer marketing”, cat si de un „shopper advertising and marketing”. Tineti minte ca, atunci cand se afla in magazin, oamenii sunt cumparatori, nu doar consumatori. In aceasta stare aparte, nevoile lor sunt diferite, iar adresarea catre ei, diferita… Clientii, asa cum ii cunosc companiile, sunt consumatori. Optica lor asupra produsului este generata de faptul ca ei sunt cei ce il folosesc.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *